Nederlandse versie (> [FR])

PERSBERICHT 21/10/2004

Omgeving luchthaven, 21/10/2004.

De 8 bewonersgroepen rond de luchthaven pleiten voor structurele werkgelegenheid en duurzame ontwikkeling rond Zaventem.

De 8 bewonersgroepen rond de luchthaven van Zaventem pleiten, in het kader van de gebeurtenissen rond DHL, voor een duurzame ontwikkeling van de activiteiten van de nationale luchthaven en een doordachte benadering van de werkgelegenheid op lange termijn in de streek.

Door een mogelijke inkrimping van DHL bespaart de overheid meer dan 100 miljoen EUR per jaar aan gezondheidskosten (volgens studie UGent Prof. Annemans), en bovendien éénmalig 7 miljard EUR die anders zou worden geïnvesteerd in het off-site project dat DHL bepleitte in het kader van een uitbreidingsscenario.

De 8 bewonersgroepen rond de luchthaven van Zaventem pleiten ervoor beide bedragen aan te wenden voor opleidingen en duurzame werkgelegenheid. Dit kan enkel door het genereren van een lange-termijnvisie, waarbij alle factoren in één geïntegreerd plan worden opgenomen. Zowel volksgezondheid, werkgelegenheid als ruimtelijke ordening moeten hier deel van uitmaken.
De bewonersgroepen pleiten voor overleg met de overheden en alle betrokken partijen van de luchthaven.

Volgende punten dienen daarbij te worden in acht genomen:

• Zaventem als uitstekende, gereputeerde passagiersluchthaven
  • Ontsluiting van het luchthavengebied via het spoor
  • De vrijgekomen capaciteit op vlak van nachtvluchten mag niet worden ingenomen door een andere partij
  • Het resterend aantal nachtvluchten (ca. 8.000) dient tevens te worden afgebouwd tot volledige stopzetting ervan
  • Duidelijke normen voor geluidsoverlast van dagvluchten tussen 7 en 23u
  • Een aanpassing van de milieuvergunningen in functie van het leefcomfort van de omwonenden

De 8 bewonersgroepen rond de luchthaven willen zo snel mogelijk betrokken worden in de verdere onderhandelingen tussen de regeringen, de vakbonden en mogelijk nieuwe investeerders.
Ze willen in het kader van de huidige ontwikkelingen nogmaals benadrukken dat zij niet tegen de aanwezigheid van DHL in Zaventem zijn, maar pleiten voor een dringende formulering van een duidelijke lange-termijnvisie voor de activiteiten van de luchthaven van Zaventem, waarbij een duurzame ontwikkeling van de streek, zowel op vlak van tewerkstelling als wat leefbaarheid van 300.000 inwoners in de omgeving betreft, wordt nagestreefd.

Voor meer informatie:

Karel Vanderheyden

Luc Caluwaerts Maurice Seewald
0475/836875 0494/560672 0472/878098

De bewonersgroepen :

AWACSS v.z.w.(Wezembeek-Oppem) www.awacss.be
BRUXELLES AIR LIBRE BRUSSEL v.z.w. www.bruairlibre.be
UBCNA/BUTV www.butv.be
DECIBEL 25L(Kortenberg) www.decibel25l.be
STERREBEEK 2000 v.z.w. www.sterrebeek2000.be
WAKE UP KRAAINEM www.wakeupkraainem.be
WAKKER TERVUREN mail: wakkertervuren@vt4.net
Zonezes (Steenokkerzeel) www.zonezes.be

Version française (> [NL])

COMMUNIQUÉ DE PRESSE du 21/10/2004

Environs de l'aéroport, 21/10/2004.

Le groupement des 8 associations d'habitants autour de l'aéroport plaident pour un emploi structurel et un développement durable aux alentours de Zaventem.

Le groupement des 8 associations aux alentours de l'aéroport de Zaventem plaide, dans le cadre des événements DHL, pour un développement durable des activités de l'aéroport national en pour une approche réfléchie de l'emploi à long terme dans la région.

Du fait d'une possible diminution de activités de DHL l'Etat épargnerait par an plus de 100 millions d'Euros en frias de santé (d'après l'étude du Professeur Annemans de l'Université de Gand), et de plus, un coût unique de 7 Milliards d'Euros qui serait sans cela investi dans un projet off-site que DHL revendique dans le cadre d'un scénario de développement de ses activités.

Le groupement des 8 associations aux alentours de l'aéroport de Zaventem plaide à la fois pour qu'il soit prêté attention à la formation et aux emplois durables. Cela ne peut se passer que grâce à une vision long terme, laquelle intégrerait tous les facteurs dans un seul et même plan. Tant la santé publique et l'emploi que l'aménagement du territoire doivent entrer en ligne de compte.
Les associations plaident pour une concertation avec les gouvernements et toutes les parties concernées par l'aéroport.

Les points suivants doivent petre tenus en compte:

• Zaventem , un excellent aéroport réputé pour passagers
  • L'accès de l'aéroport via le chemin de fer
  • La capacité libérée pendant la nuit ne peut pas être remplacée par une autre.
  • Le nombre restant de vols de nuit (+- 8.000) doit être également réduit jusqu'à son arrêt total.
  • Des normes claires enmatière de nuisance sonore entre 23 heures et 7 heures.
  • Une adaptation du permis d'exploitation en respect du confort de vie des habitants.

Le groupement des 8 associations aux alentours de l'aéroport de Zaventem veulent impliqués le plus vite possible dans les négociations futures entre les gouvernements, les syndicats et les nouveaux investisseurs potentiels.
Ils veulent dans le cadre des développements actuels encore une fois insister sur le fait qu'il ne sont pas contre les activités de DHL à Zaventem, mais plaident pour une formulation urgente d'une vision claire à long terme des activités de l'aéroport, pour laquelle il doit être prévu un développement durable de la région, tant sur le plan de l'emploi que sur le plan de la viabilité des 300.000 habitants dans la région.

Les huit comités d'action :

AWACSS v.z.w.(Wezembeek-Oppem) www.awacss.be
BRUXELLES AIR LIBRE BRUSSEL v.z.w. www.bruairlibre.be