PERSBERICHT
Omwonenden van de luchthaven van Zaventem tekenen beroep
aan tegen milieuvergunning BIAC
Acht bewonersgroepen rond de luchthaven van Zaventem (STERREBEEK 2000
v.z.w., WAKKER TERVUREN, AWACSS Wezembeek-Oppem v.z.w., WAKE UP Kraainem,
ZONE-S Steenokkerzeel, BRUSSEL AIR LIBRE Bruxelles v.z.w., BUTV-Zaventem
en DECIBEL 25L Kortenberg) hebben, samen met verschillende van hun leden,
beroep aangetekend bij Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters tegen
de milieuvergunning van BIAC, in juli ll. verleend door de Bestendige
Deputatie (BD) van Vlaams.-Brabant.
De omwonenden vinden de vergunning onwettig omdat de vergunningsaanvraag
van BIAC niet was vergezeld van een Milieueffectenrapport (MER), hetgeen
door de Europese regelgeving verplicht is.
Zij vragen aan de minister om de vergunning te weigeren in afwachting
van een volledig MER, dat het voorwerp moet uitmaken van een nieuw openbaar
onderzoek.
Ook voor de investeringen, die de BD oplegt (oa. ILS systemen, verlenging
van taxibaan 25L) is een MER verplicht.
De BD gaat bovendien enerzijds haar bevoegdheid te buiten door het federale
Spreidingsplan in de vergunning vast te leggen. Zij ontneemt hierdoor
aan de federale overheid de bevoegdheid om het plan aan te passen na een
evaluatieperiode.
De bewonersgroepen pleiten voor een terugkeer naar een logisch baangebruik.
in functie van weersomstandigheden, wind en veiligheid.
Anderzijds maakt de BD onvoldoende gebruik van haar bevoegdheid door
een vrijgeleide te geven aan de federale overheid met de belofte de vergunning
aan te passen i.f.v. latere beslissingen. Hier wordt duidelijk verwezen
naar de nakende federale beslissing omtrent het DHL-dossier.
De BD houdt geen rekening met de bezorgdheden, uitgedrukt door de verschillende
betrokken gemeenten en de vele omwonenden bij het openbaar onderzoek.
De omwonenden vinden verder de vergunningstermijn van 20 jaar onaanvaardbaar
lang. Zij vragen de minister om een vergunningstermijn van 5 jaar op te
leggen.
In afwachting van een totaal verbod op nachtvluchten, moeten volgende
bijkomende voorwaarden worden opgelegd:
- het vastleggen van het plafond voor het aantal nachtvluchten op het
aantal van 2003, zijnde 21000 (landingen + vertrekken). In overeenstemming
met de Europese richtlijn 2002/49/EG, moet dit aantal worden toegepast
op een nacht van 23 uur tot 6u59.
Daarnaast moet het aantal opstijgende vliegtuigen 's nachts geplafonneerd
worden op het aantal van 2003 (zijnde 8300 vertrekken).
Ook moet een jaarlijkse vermindering worden vastgelegd.
- het gebruik 's nachts van de meest moderne geluidsarme vliegtuigen
via een maximaal geluidsquotum per beweging van QC < 4, i.p.v. 12 samen
met een toekomstig afbouwschema.
- het verminderen van het maximale seizoen-nachtquotum voor vertrekkende
vliegtuigen tegen 2007 met 30% t.o.v. 2003.
Een vermindering van de total= e geluidshoeveelheid, door gebruik van
stillere vliegtuigen, mag geen aanleiding zijn om het aantal toegelaten
bewegingen te verhogen.
- een verplichting om het aantal potentieel gehinderden binnen de jaarlijks
geactualiseerde 55 dB(A) geluidscontour tegen 2007 te halveren t.o.v.
van 2003.
- het vastleggen van duidelijke normen opdat de geluidsoverlastpieken
de richtlijnen van de WHO niet meer overschrijden en geen gezondheidsschade
meer wordt toegebracht.
Ook voor de dagactiviteiten, vragen de omwonenden aan de minister om,
zoals voor de nacht, duidelijke beperkingen in te schrijven, zowel op
het gebied van de maximale geluidshoeveelheid per beweging, als op de
totale geluidshoeveelheid en op het aantal bewegingen.
Het geluidsmeetnet moet worden uitgebreid met één meetpunt per gebruikte
route en baan en telkens op afstanden van 2km, 4km, 8km en 16km van de
luchthaven.
Dit meetnet moet onder de bevoegdheid komen van AMINAL.
Ook inzake luchtkwaliteit moeten normen worden opgelegd en moet de uitbater
verplicht worden een volledig luchtmeetnet. uit te bouwen.
Om het grondlawaai te beheersen, vragen de omwonenden o.a. geluidswallen
ten zuiden van de luchthaven en een proefdraailoods i.p.v. een proefdraaiplaats.
Tenslotte vragen de bewonersgroepen een grotere vertegenwoordiging en
inspraak in de overlegcommissie nu er, door de invoering van het spreidingsplan,
meer mensen ernstige hinder ondervinden en er nieuwe omwonendenverenigingen
zijn ontstaan.
De bewonersgroepen :
AWACSS v.z.w.(Wezembeek-Oppem) www.awacss.be
BRUXELLES AIR LIBRE BRUSSEL v.z.w. www.bruairlibre.be
UBCNA/BUTV www.butv.be
DECIBEL 25L(Kortenberg) www.decibel25l.be
STERREBEEK 2000 v.z.w. www.sterrebeek2000.be
WAKE UP KRAAINEM www.wakeupkraainem.be
WAKKER TERVUREN mail: wakkertervuren@vt4.net
Actiecomité Zonezes (Steenokkerzeel) www.zonezes.be
|