6 lopende procedures

Misbruik van overvliegende vliegtuigen in het oosten van Brussel leidt tot een onaanvaardbare verslechtering van de levenskwaliteit van de bewoners.

L’arrêt de la Cour d’appel du 22 octobre 2020 condamne l’Etat belge et prévoit la possible réouverture des débats

L’impact sur la santé des riverains des survols à basse altitude est un critère primordial de condamnation.

L’Etat belge a été condamné à plus de 9.450.000 euros de dommages et intérêts en faveur de 321 riverains de l’Est de Bruxelles se situant dans le cône de bruit . Cet arrêt a jugé que l’instruction du 26 août 2003 adressée par la DGTA à SKYES qui a modifié l’interprétation des composantes de vent qui avaient toujours été en vigueur jusque-là est illégale et fautive au regard de l’article 8 de la convention européenne des droits de l’homme qui consacre le droit fondamental à la protection de l’environnement des demandeurs.

Cet arrêt a jugé que le système de sélection des pistes de l’aéroport qui continue à être appliqué par SKYES doit être considéré au vu de ce qui précède comme étant illégal et fautif au regard de l’article 8 CEDH.

La faute est établie.

La procédure judiciaire n’est pas terminée aussi longtemps que l’Etat Belge n’aura pas entièrement remedié à la situation.

Le seul paiement des dommages et intérêts ne permet pas d’assurer une exécution pleine et entière de l’arrêt du 22 octobre 2020 puisque celui-ci réserve à statuer pour la période postérieure au 31 octobre 2018.

Les familles auront la possibilité de relancer l’affaire pour réclamer un supplément de dommages et intérêts pour la période post 31/11/2018.

Une mise en demeure a été envoyée au Ministre de la Mobilité Gilkinet en date du 24 juin 2021 au nom des requérants et au nom de l’ASBL Wake Up Kraainem car l’Etat ne fait rien pour remédier à la faute qui lui est imputée dans l’arrêt du 22 octobre 2020.

L’Etat reste passif pour remédier à cette situation abusive urgente vécue par les riverains, en prétextant qu’il faut attendre la fin d’études et l’issue de plateformes de  concertation alors que les riverains vivent une détérioration inacceptable de leur qualité de vie.

01

Zaak aanhangig bij het Hof van Beroep te Brussel, dat de stopzetting in natura eist van de omstreden windnormen

02

Zaak van 392 gezinnen voor de rechtbank van eerste aanleg in Brussel : definitief vonnis dd 22/12/2023

De Belgische Staat wordt tweemaal veroordeeld voor het misbruik van baan 01 : Schadeloosstelling in natura en stopzettingsmaatregelen worden bevolen. WAKE UP KRAAINEM en AWACSS-WEZEMBEEK leiden deze rechtszaak, die door hen werd aangespannen.

Stopzetting in natura van de omstreden windnormen eist EN schadevergoeding voor bijna 1400 mensen.

03

Milieu stakingsvordering van “Brussels Hoofdstedelijk Gewest”

waarbij de rechtbank onder meer maatregelen tot stopzetting van nachtelijke landingen 01 van 23.00 tot 7.00 uur, dwangsommen in geval van overtreding en een studie naar de gevolgen van de exploitatie van de luchthaven voor het milieu op het gebied van geluidshinder (studie die later “Envisa” is genoemd) heeft gelast: van deze studie en van de dwangsom heeft het Gewest niets meer vernomen. Kraainem en Wezembeek zijn partij in dit proces en volgen de zaak op de voet.

04

Arrest van de Rechtbank van eerste aanleg te Brussel waarbij, op verzoek van 5 Vlaamse gemeenten van de Noordrand, de beëindiging van de 6 resterende fasen van het plan-Wathelet en de organisatie van een Staten-Generaal vergadering worden gelast.

met als opdracht: een pact over de luchthaven, een wet op het overvliegen, wegen, en elke andere maatregel waartoe de Belgische Staat soeverein gemachtigd was te beslissen. Kraainem en Wezembeek zijn in hoger beroep. De vergaderingen van de Staten-Generaal hebben zijn voorbij. Kraainem en Wezembeek hebben deelgenomen.

05

Arrest van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel inzake milieustaking vordering

naar aanleiding van het verzoek van de Vlaamse gemeenten van de Noordrand en particulieren om de Belgische Staat te gelasten het luchtverkeer rond de luchthaven eerlijk te verdelen en de geluidsoverlast eerlijk te verdelen tussen de gemeenten van het Vlaamse Gewest en de gemeenten van het Brusselse Gewest. De rechtbank wees het verzoek van de gemeenten af. De zaak is in hoger beroep. De gemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem zijn in beroep.

06

Afgeronde rechtszaken

Arrest van het Hof van Beroep van 17 maart 2005 waarbij de Belgische Staat op straffe van een dwangsom werd gelast een einde te maken aan het oneigenlijk en intensief gebruik van baan 01 voor landingen > dit arrest hield in dat baan 01 (toen 02 genoemd) zijn karakter van secundaire baan terugkreeg.

Archieven