Skip to main content
Openbaar onderzoek Brussels Airport : modelklacht !

pour le 8 janvier 2024/tegen 8 januari 2024

(zie hieronder hoe uw klacht indienen)

Nom/Naam :                                                                      Prénom/Voornaam :                                     

Adresse complète/Volledig adres :                                                             Code Postal/Postcode:           

Localité/Plaats :                                           E-mail :                                                                              

NL versie : zie meestal de text in vet

Betreft:     Klacht betreffende de aanvraag van Brussels Airport Company voor een nieuwe omgevingsvergunning voor 2024

Als Belgisch burger wonende in …………………………………………….gestoord door overvliegende vliegtuigen van en naar de luchthaven van Brussel, ’s nachts gewekt door het luchtverkeer, gestoord door de ongecontroleerde groei van het luchtverkeer rond mijn wijk, mijn stad en mijn Gewest, reageer ik hierbij op uw vraag met het oog op de hernieuwing van de omgevingsvergunning MER die in juli 2004 werd afgeleverd aan de privémaatschappij “BAC”- (Brussels Airport Company).

Ik wil dat de organisatie van het luchtverkeer eindelijk wordt gerespecteerd en gecontroleerd, omdat ik gemerkt heb dat de huidige werking van de luchthaven op veel niveaus problemen oplevert.

1.Veroordeling van de Belgische staat

De toekomstige uitbating van de luchthaven moet overwogen worden op basis van de huidige uitbating. Deze is getroffen door verschillende vonnissen en arresten * die de Belgische staat niet uitvoert en waarvoor hij zware dwangsommen heeft betaald tot de plafonds zijn bereikt.

 

–>Ik vraag dat de nieuwe omgevingsvergunning van de luchthaven absoluut een bevredigend antwoord geeft op deze vonnissen en arresten en dat deze vergunning in de tijd beperkt wordt tot maximaal 10 jaar, en in geen geval onbeperkt is (de naleving van deze vergunning moet gecontroleerd worden).

Ik ben tegen elke verbetering van de operationele capaciteit op baan 01/19 en tegen de voorgestelde aanleg van hogesnelheidsuitgangen en holding areas.

Ik begrijp niet waarom de enige investeringen die de BAC in haar omgevingsaanvraag plant enkel betrekking hebben op baan 01/19.

Deze constructies zijn in strijd met de twee laatste rechterlijke uitspraken die hieronder worden opgesomd, namelijk: Arrest van het Hof van Beroep van 22 oktober 2022 /arrest van Rechtbank van Eerste Aanleg van 22/12/2023 Een dergelijke constructie zou immers het alternatieve en subsidiaire karakter van baan 01, zoals meermaals geoordeeld, wijzigen. Baan 01 is de uitzondering en daarom moeten deze bouwprojecten, die in strijd zijn met de arresten van het gerecht, worden opgegeven. In plaats daarvan moet de nadruk liggen op het verbeteren van de exploitatieomstandigheden van de parallelle en onafhankelijke banen 25R en 25L.

Ik vraag dat de milieuvergunning de aangegeven minimale operationele capaciteit van de start- en landingsbanen respecteert en zo vaak mogelijk het onafhankelijke en parallelle gebruik van de start- en landingsbanen 25R/L zonder conflicten garandeert, zodat een minimale capaciteit van 7 uur per uur wordt gerespecteerd.

* Arrest van het Hof van Beroep van 17 maart 2005 waarbij de Belgische Staat op straffe van een dwangsom wordt gelast een einde te maken aan het misbruik en het intensieve gebruik van baan 01 voor landingen / Arrest van het Hof van Beroep van 9 juni 2005 waarbij wordt gelast een einde te maken aan het intensieve overvliegen van dichtbevolkte wijken in het oosten van Brussel, waaronder Sint-Pieters-Woluwe, als gevolg van het intensieve gebruik van de “korte bocht naar links” / Arrest van 31 juli 2014 van de Rechtbank van eerste aanleg te Brussel tot veroordeling van de dubbele bocht naar links / Ordonnantie van 19 juli 2017 van de Rechtbank van eerste aanleg te Brussel waarbij de Belgische Staat werd gelast de gebruiksvoorwaarden te wijzigen van de ringweg en de luchtroute gebruikt voor landingen op baan 01 tijdens de periode van 23u00 tot 7u00 […] Arrest van het Hof van Beroep van 22 oktober 2022 waarbij de Belgische Staat wordt veroordeeld […], eveneens oordelend dat het gebruik van baan 01 buitensporig is. Vonnis Rechtbank eerste aanleg te Brussel van 22 december 2023 waarbij de Belgische Staat wordt veroordeeld […] tot het gelasten van maatregelen om een einde te maken aan het misbruik van baan 01, onder oplegging van dwangsommen, en tot schadeloosstelling van de overgrote meerderheid van de eisers.

2.Verbod op nachtvluchten

Veel Europese luchthavens schorsen hun activiteiten ’s nachts volledig op om de gezondheid van de buurtbewoners niet langer in gevaar te brengen. Volgens het Envisa-onderzoek lijden meer dan 100.000 omwonenden aan ernstige slaapstoornissen en hebben 50.000 een sterk verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Brussels Airport moet ook werk maken van een verbod op nachtvluchten tussen 22u en 7u. Brussels Airport moet ook een einde maken aan de nachtvluchten tussen 22u en 7u.

–>Ik vraag dat het verbod op nachtvluchten een integraal onderdeel wordt van de toekomstige omgevingsvergunning.

–>Ik ben tegen elke organisatie van nachtvluchten met toestellen van het type Boeing 777, die al verboden zijn om elke nacht te vliegen, omdat deze toestellen niet voldoen aan de federale geluidsnormen (QC) en niet illegaal ’s nachts kunnen blijven vliegen (toestellen die frauduleus worden geëxploiteerd door AEROLOGIC DHL).

Ik ben tegen de 1.500 late nachtlandingen per jaar die plaatsvinden zonder nachttijdslot. Deze 1.500 landingen, die terecht aan de kaak werden gesteld door de coördinator en de bemiddelaar, zijn wel degelijk illegale vluchten.

 

3. Aantal bewegingen per jaar

De luchthaven zoals die nu uitgebaat wordt, is een zware beproeving voor de honderdduizenden mensen die in de buurt wonen. Ik vraag dat de toekomstige omgevingsvergunning van de luchthaven het aantal vliegbewegingen beperkt tot 220.000 per jaar. Er kan geen sprake van zijn om de capaciteit van de luchthaven verder uit te breiden aangezien dat de veroorzaakte overlast al ondraaglijk is.

 

4.Talrijke overtredingen van de luchtvaartregelgeving

 

Wat de omgevingsvergunning van 2004 betreft:  

  • BAC heeft geen geluidswerende muur gebouwd, hoewel dit was opgenomen in de vergunning van 2004.
  • BAC heeft geen testruimte voor vliegtuigmotoren gebouwd, hoewel dit was opgenomen in de vergunning van 2004:
  • De BAC-exploitant houdt zich niet aan het jaarlijkse totaal van nachtvluchten en verwart het aantal daadwerkelijk berekende vluchten met het aantal toegestane tijdslots;
  • BAC respecteert of handhaaft geen individuele geluidsniveaus van vliegtuigen, QC’s vooral ’s nachts
  • BAC respecteert geen gerechtelijke uitspraken die uitvoerbaar zijn en waartegen geen beroep of cassatie meer mogelijk is.
  • BAC heeft geen goed communicatie- of informatiebeleid
  • BAC communiceert niet met de gemeenten van Brussel en Waals-Brabant, ondanks het feit dat ze op grote schaal worden overvlogen.
  • BAC wil vrachtverkeer verdubbelen van 500.000 naar 1.000.000 ton zonder begeleidende maatregelen
  • BAC blijft beweren dat zijn activiteit koolstofneutraal zal zijn in 2030, wat FALSE is, het is alleen de activiteit van zijn gebouwen en zeker niet het luchtverkeer in Brussel.
  • De BAC wil een algemene vergunning zonder tijdslimiet, wat onaanvaardbaar is.
  • BAC weigert elke controle van de huidige vergunning en elke vorm van audit van haar activiteiten
  • BAC weigert elke uitbreiding van het netwerk van geluidsniveaumeters
  • BAC weigert het fonds voor isolatie en onteigening te activeren
  • BAC weigert alle start- en landingsbanen identiek uit te rusten met navigatiehulpmiddelen (PBN Procedure)

Op basis van deze feiten, die perfect zijn waargenomen en onbetwistbaar zijn, vraag ik aan de Vlaamse Regering dat:  

  • Een evaluatie van de correcte uitvoering van de huidige vergunning, die bijna afloopt, wordt uitgevoerd;
  • De luchthaven aanvaardt alleen vliegtuigen die voldoen aan de individuele geluidsniveaus (Quota Count of QC) die door de federale autoriteiten zijn vastgesteld.
  • Er rekening wordt gehouden met de aanbevelingen die het meest geschikt zijn om de geluidshinder te verminderen en die zijn opgenomen in de “ENVISA”-effectenstudie[2], die de Belgische Staat op grond van de ordonnantie van 19 juli 2017 heeft moeten uitvoeren;
  • Er een lage-emissiezone wordt ingevoerd, zodat alleen geluidsarme en uiteindelijk koolstofarme vliegtuigen gebruik mogen maken van de luchthaven;
  • Het netwerk van geluidsniveaumeters verdubbeld wordt en correct gehoord wordt onder de echte luchtgangen;
  • Het vrachtverkeer niet toeneemt;
  • BAC verplicht wordt om op eigen kosten een testruimte voor vliegtuigmotoren te bouwen;
  • Alle internationale, Belgische of regionale wetgeving die van toepassing is op BAC, door BAC wordt gerespecteerd en strikt wordt toegepast;
  • De toekomstige vergunning beperkt wordt in de tijd en gedurende de hele geldigheidsperiode wordt gecontroleerd;
  • Een financieel sanctiemechanisme ingesteld wordt in het geval van de niet-naleving van de voorwaarden van de toekomstige omgevingsvergunning. Die sancties moeten een fonds spijzen, met name om voor al de betrokken gewesten oplossingen te financieren voor het isoleren van gebouwen die door vliegtuigen worden overvlogen;
  • Een monitoring van de blootstelling van de bevolking aan lawaai in brutocijfers en volgens de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (oktober 2018) wordt uitgevoerd en dat de gezondheids- en milieukosten geëvalueerd worden;
  • Een epidemiologische studie wordt uitgevoerd om de daadwerkelijke gevolgen van het vliegverkeer voor de gezondheid van de bewoners op wetenschappelijke wijze te onderzoeken.
  • Limieten voor maximale geluidspieken en maximale overvliegfrequenties, gebaseerd op het meest recente gezondheidsadvies van de Wereldgezondheidsorganisatie.
  • De door het meetnet gemeten geluidsniveaus en de door het meetnet gemeten en/of door het computermodel berekende overvliegfrequenties moeten een (bindende) wettelijke status krijgen en er moeten effectieve sancties staan op het overschrijden ervan. Aangezien het huidige meetnet niet het hele gebied bestrijkt, moet het netwerk van meetpunten aanzienlijk worden uitgebreid (op afstanden van 2 km, 4 km, 8 km, 12 km, 16 km, enz. vanaf het geografische centrum A0 van de luchthaven).
  • alle start- en landingsbanen identiek uit te rusten met navigatiehulpmiddelen (PBN Procedure)Installatie van satelliet-PBN geleiding op alle banen van Brussels Airport met identieke publicaties, met inbegrip van de banen 07 rechts en 07 links.
  • De installatie van een volledige geluidsbarrière rond de luchthaven en een overdekte hal voor het testen van motoren
  • Transparantie van alle informatie en besluitvormingsprocessen
  • Verwijdering van alle oude, vervuilende en lawaaierige vliegtuigen

Ik verzoek u om mijn brief op te nemen in de klachten die u zult ontvangen en om hem op te nemen in de lijst met reacties die u zult ontvangen.

Met de meeste hoogachting, datum en tekening…………………………………….

 

 

[1] Étude définitive relative aux incidences de l’exploitation de l’aéroport de Bruxelles-National sur l’environnement pour ce qui concerne les nuisances sonores ENVISA – chercher « ENVISA » sur https://mobilit.belgium.be/fr/publications

[2] Eindstudie over de milieu-impact van de uitbating van de luchthaven Brussel-Nationaal op het vlak van geluid ENVISA – zoek op “ENVISA” op https://mobilit.belgium.be/nl/publications

Hoe dien je bezwaar in:

  • Ga naar -Cliquez sur le lien suivant : deze webpagina van het Omgevingsloket.
  • Klik rechtsboven op (cliquez sur) ‘Ik wens een bezwaarschrift aan te maken’.
  • Meld je aan (vous vous identifiez) via ItsMe, je elektronische identiteitskaart, een app of via sms.
  • Vul het invulformulier in (remplissez le formulaire), en kopieer ofwel de tekst van je bezwaarschrift in het invulvak of laad je bezwaarschrift als pdf-document op.
  • Klik tot slot op de knop ‘Bezwaarschrift indienen’ (cliquez sur le bouton, ‘envoyer ma plainte’) Als het gelukt is, krijg je een bevestiging via mail(si cela a réussi, vous recevrez un mail en retour)
  • Of je kunt je bezwaarschrift afdrukken en dit per post opsturen naar één van de vier gemeentebesturen (Machelen, Kortenberg, Steenokkerzeel of Zaventem) of het daar ter plaatse afgeven tegen ontvangstbewijs. ou alors vous envoyez directement votre plainte par la poste à l’une des 4 communes ci-dessus citées ou en allant sur place contre accusé de réception.
  • bonne chance et merci de votre collaboration ! dank u voor uw medewerking en veel geluk !